O ROZMAWIANIU I RELACJACH SPOŁECZNYCH - ZS nr 13 w Koszalinie

Idź do spisu treści

Menu główne:

O ROZMAWIANIU I RELACJACH SPOŁECZNYCH

DLA RODZICA > SZKOŁA DLA RODZICÓW G

O rozmawianiu i relacjach społecznych


      Najnowsze badania psychologiczne dowodzą, że umiejętność nawiązywania i utrzymywania bliskich relacji i więzi z innymi ludźmi jest jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym czynnikiem zachowania zdrowia i długiego życia. I nie chodzi wyłącznie o związki bardzo bliskie, to znaczy życie rodzinne, ale także o utrzymywanie relacji przyjacielskich, życie w małych, związanych ze sobą społecznościach.
Współczesny świat wyjątkowo temu nie sprzyja. Żyjemy w ciągłym pośpiechu i zabieganiu, niekiedy zaniedbując to co najważniejsze, czyli pielęgnowanie i rozwijanie związków z ludźmi. Najpierw z naszymi dziećmi, rodzicami, rodzeństwem, a potem z innymi z najbliższego otoczenia. I pamiętajmy- nie chodzi o więzi wirtualne
, tworzone i podtrzymywane dzięki nowoczesnym technologiom, smartfonom, tabletom i portalom społecznościowym. To co ważne, pomocne, służące rozwojowi i mające istotny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i intelekt wiąże się z relacjami „twarzą w twarz”. Musimy się spotykać, widzieć i ze sobą rozmawiać. Dziecko najlepiej się rozwija, jeśli dorośli z nim rozmawiają, płaczące niemowlę uspokaja się, gdy matka do niego spokojnie przemawia. Jestem pewna, że dziecko w każdym wieku uspokoi się pod wpływem rozmowy. Jednak mówimy o rozmowie, a nie o wysyłaniu komunikatów typu: uspokój się, rób to, albo nie rób tego- mówimy o rozmowie w trakcie zabawy, po obejrzeniu wspólnie filmu lub bajki, po przeczytaniu książeczki, czy o rozmowie podczas  rodzinnego posiłku- o tym co się wydarzyło, co widzieliśmy, przeżyliśmy, o czym myślimy. Dzięki temu budujemy i utrzymujemy więzi z naszymi dziećmi, dzięki temu, gdy wejdą one w adolescencję nie staną się nagle dziwnymi „obcymi”. Współczesne technologie bardzo ułatwiają nam życie, nie wyobrażamy sobie funkcjonowania bez telefonu komórkowego czy Internetu, jednak jest to także zagrożenie, jeśli nie robimy tego z umiarem. Młodzieży bardzo trudno ten umiar zachować. Szkolne przerwy wypełnione są dzieciakami wpatrzonymi w różne, mniejsze lub większe ekraniki lub ze słuchawkami w uszach. Oni ze sobą nie rozmawiają, ich język jest coraz uboższy, coraz bardziej uproszczony, nie potrafią opowiadać, mówić o swoich przeżyciach i doświadczeniach, nie potrafią się bawić bez użycia coraz wymyślniejszych urządzeń. Ma to istotne znaczenie dla rozwoju psychiki, zdolności radzenia sobie z problemami i wyzwaniami rozwojowymi, dla rozwoju myślenia, także abstrakcyjnego . A wtedy, gdy człowiek rozwija się nieharmonijnie- na przykład jest bardzo sprawny w poruszaniu się wśród nowych technologii, ale bardzo ubogi psychologicznie otwiera się furtka do powstawania różnego rodzaju zaburzeń- depresji dziecięcych, zaburzeń odżywiania, uzależnień, także chorób psychicznych.

                                                                      
                                                                                                                            Oprac. Jolanta Grabska


 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego