ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z INTERNETEM - ZS nr 13 w Koszalinie

Idź do spisu treści

Menu główne:

ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z INTERNETEM

DLA RODZICA > SZKOŁA DLA RODZICÓW G



Dlaczego nastolatki tak chętnie przebywają w Internecie?


Kiedy młody człowiek dorasta buntuje się przeciwko ustalonym i obowiązującym regułom, wydaje mu się, że zaczyna wchodzić w dorosłość, ale pozostaje jeszcze dzieckiem. Jest to czas kiedy nasze dziecko zaczyna eksperymentować z nowymi zachowaniami, konfrontuje się z nami-rodzicami i światem naszych wartości, poszukuje własnej tożsamości. i własnych wartości. Choć to trudne, to bardo ważny test dla rodziców, muszą pozostać stabilnym oparciem, dobrze wiedzieć co jest ważne i wartościowe, ale także starać się być dość elastycznymi i uważnymi. Internet pomaga nastolatkowi oderwać się od zmagań codzienności, dzięki niemu może nawiązywać ciekawe dla niego kontakty, może pozyskiwać wirtualnych przyjaciół i kompensować sobie swoją samotność. Może podtrzymywać iluzję bycia kim zechce, atrakcyjniejszym, mądrzejszym niż faktycznie jest, nie musi podporządkowywać się i przestrzegać zasad, nikt go nie kontroluje, nie mówi mu co ma robić i nie ogranicza go czasowo. To bardzo niebezpieczne dla kruchej psychiki nastolatka, podtrzymuje wiele złudzeń i iluzji na temat rzeczywistości- nieograniczonej wolności, bezkarności, nieuzasadnionego poczucia mocy.




Jak rozpoznać sygnały uzależnienia od Internetu?


1.Nastolatek jest zafascynowany możliwościami Internetu, ma euforyczne poczucie więzi z całym światem, nie ma poczucia istnienia granic.
2.Internet jest preferowanym przez niego sposobem na poprawę nastroju, relaks, pozbycie się napięcia i lęków.
3.Ogranicza kontakty z bliskim otoczeniem na rzecz kontaktów wirtualnych.
4.Odczuwa niepokój, rozdrażnienie przy próbach przerywania lub ograniczania korzystania z Internetu


Kilka pytań pomagających rozpoznać zagrożenie uzależnieniem od Internetu


1.
 Czy czujesz się zaabsorbowany Internetem do tego stopnia, że ciągle rozmyślasz o odbytych sesjach internetowych lub nie możesz się doczekać kolejnych?
2.
 Czy odczuwasz potrzebę zwiększania ilości czasu spędzanego w Internecie, aby uzyskać większe zadowolenie?
3.
 Czy podejmowane próby ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu kończą się niepowodzeniem?
4.
 Czy odczuwasz niepokój, rozdrażnienie i złość, gdy czas korzystania z Internetu jest ograniczony?
5.
 Czy zdarza ci się spędzać w Internecie więcej czasu niż to pierwotnie zaplanowałeś?
6.
 Czy kiedykolwiek ryzykowałeś utratę kontaktów z bliskimi (rówieśnicy, rodzeństwo) z powodu spędzania zbyt dużej ilości czasu przed komputerem?
7.
 Czy kłamiesz w tej sprawie (ilość czasu spędzanego w Internecie?)
8.
 Czy przebywanie w Internecie jest twoim sposobem na poprawienie nastroju, unikanie nieprzyjemnych uczuć, myślenia o obowiązkach?

(pięć pozytywnych odpowiedzi wskazuje na istnienie problemu)

Skutki uzależnienia od Internetu:


Fizyczne: skrzywienie kręgosłupa, nieprawidłowa postawa ciała, bóle pleców, karku, ramion, rąk, niedokrwienie reki, uszkodzenie nerwów odpowiedzialnych za ruchy nadgarstka, osłabienie wzroku

Psychiczne: długotrwałe pobudzenie układu nerwowego prowadzi do rozregulowania i nadmiernej impulsywności, stanów lękowych i depresji, bezsenności i innych problemów psychicznych

Moralne: wypaczenie systemu wartości, zatracenie poczucia realizmu, izolacja społeczna, bezkrytyczne podejście do możliwości komputera i wirtualnego świata


Jak zapewnić dziecku bezpieczne korzystanie z komputera i Internetu?


1.
 Przyjrzyj się w jaki sposób dziecko korzysta z komputera (jaki wybiera gry, jakie ujawnia emocje, jak się zachowuje kiedy musi skończyć)?
2.
 Zapoznaj się z treścią gier (kieruj się oznaczeniami PEGI na opakowaniu).
3.
 Zainstaluj na komputerze programy kontroli rodzicielskiej.
4.
 Ustalaj zasady z jakich gier dziecko może korzystać (uzasadnij to racjonalnie)
5.
 Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie (www.sieciaki.pl, www.saferinternet.pl, www.dzieckowsieci.pl)
6.
 Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji znalezionych w Internecie.
7.
 Zapoznaj dziecko z etykietą - kodeksem dobrego zachowania w Internecie.
8.
 Ustal ramy czasowe spędzania przez dziecko czasu przy komputerze (1-2 godziny dziennie)
9.
 Bądź konsekwentny i stosuj zasadę: najpierw obowiązki, potem komputer.
10.Pokazuj dziecku inne formy spędzania wolnego czasu, z rówieśnikami, ale też spędzajcie czas wspólnie.

(opracowała Jolanta Grabska na podstawie materiałów Fundacji Rozwoju Profilaktyki i Edukacji Etoh)

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego